Podklad pro jednání Z 8.4.2024
Věc  Obecně závazná vyhláška města Havlíčkův Brod o místním poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci Podklad č. 57
Předkládá  Zbyněk Stejskal
Vypracoval  Ing. Josef Jukl, MPA, L.Dvořáková
Odůvodnění  POPIS

Zastupitelstvo města projednává na základě ustanovení § 10 písm. d) a § 84 odst. 2 písm. h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení).

ZDŮVODNĚNÍ NÁVRHU PRO ORGÁN MĚSTA

Důvodová zpráva k podkladu pro stanovení výběru poplatku za komunální odpad od 1. 1. 2025

Dle nové právní úpravy mohou obce od 1. ledna 2022 vybírat úhradu za likvidaci komunálního odpadu pouze prostřednictvím jednoho ze dvou nových místních poplatků, a to poplatku za obecní systém odpadového hospodářství nebo poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci.
První způsob (poplatek za obecní systém odpad.hospodářství) je navázán na registrovaný trvalý pobyt občana či přechodný pobyt cizince, bez ohledu na jeho skutečné bydliště. Tento způsob zpoplatnění je aktuálně zaveden městem Havlíčkův Brod a většinou měst a obcí.
Druhý způsob (poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci) upřednostňuje skutečné místo pobytu občana a odpovědnost vlastníka objektu za placení poplatku.
Oba způsoby placení za likvidaci odpadu z domácností mají své přednosti, ale zároveň i nevýhody. Kombinovat oba systémy nelze. Záleží na každé samosprávě každé obce, aby v danou chvíli vybrala způsob, který vyhovuje jejím cílům a je schopna ho technicky zajistit. Při rozhodování je samospráva limitována svými možnostmi, jak finančními, tak mírou technického a softwarového vybavení.

Při zavedení nového poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci existují 3 varianty výpočtu poplatku:
a) podle hmotnosti odpadu odloženého z nemovité věci
b) podle objemu odpadu odloženého z nemovité věci
c) podle kapacity sběrných nádob pro nemovitou věc

U poplatku za odkládání odpadu z nemovité věci, kde je základem hmotnost nebo objem odpadu, hraje zásadní roli míra připravenosti obce na měření objemu či vážení hmotnosti odpadu každé svážené nádoby od každé svážené nemovitosti.
U poplatku za odkládání odpadu z nemovité věci, kde je základem kapacita sběrných nádob pro nemovitou věc, je nezbytná jejich přesná evidence u jednotlivých nemovitostí (množství, velikost, frekvence svozu, včetně změn během roku).
Vzhledem k tomu, že město HB nemá svozová vozidla vybavená technikou pro měření a vážení množství odpadu z každé svážené nemovitosti (velmi drahé vybavení) a zatím testujeme spolehlivost agendy pro zpracování těchto údajů, tak jediná možná varianta výpočtu poplatku je podle kapacity sběrných nádob (kromě Říčan mají tuto variantu všechny ostatní obce a města, která si zvolila poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci).

Vzhledem k současnému poplatku za osobu přihlášenou v HB k pobytu (bez ohledu na její skutečné bydliště) by nový poplatek měl být koncipován jako motivační. Měl by motivovat obyvatele k omezení produkce směsného kom.odpadu (SKO) a zároveň i k většímu třídění odpadu v místě jeho vzniku (domácnost). To předpokládá i funkční systém tříděného sběru využitelných složek KO, na kterém město pracuje (sběrná hnízda v dostupné vzdálenosti, zavedení  systému D2D v celém městě, odpadové karty pro občany do sběrných dvorů  apod.) Zásadní výhodou systému je možnost zpoplatnění všech osob bydlících ve městě, bez ohledu na jejich přihlášení k trvalému pobytu ve městě. Zároveň si však u tohoto systému musí obec dávat pozor na to, aby vazba poplatku na počet a kapacitu objednaných sběrných nádob nevedla k obcházení nastavených pravidel a odkládání SKO mimo zpoplatněné nádoby.
Pro nový systém výběru je třeba zajistit úpravu softwaru. Mění se poplatník a zavádí se plátce poplatku. Je nezbytné evidovat počet a kapacitu nádob u každé nemovitosti a četnost svozu. S ohledem na tyto skutečnosti vyžaduje administrace poplatku větší spolupráci správce poplatku s plátci či poplatníky (u současného poplatku za obecní systém odpadového hospodářství lze většinou údaje poplatnících získat z centrálních evidencí i bez součinnosti s poplatníkem).

Na podzim roku 2020 byla navázána spolupráce města s firmou JRK Česká republika s.r.o. ve věci zlepšení odpadového hospodářství města. Součástí celého systému opatření bylo také označení všech sběrných nádob na odpad QR kódy. Po očipování došlo k tzv. pasportizaci nádoby na odpad, kdy byla přiřazena k určitému subjektu nebo stanovišti. Obsluha svozových vozů je vybavena čtečkami těchto kódů a jednotlivé nádoby jsou při jejich svozu načítány. Zaznamenaná data jsou zpracovávána v agendě ECONIT. V současné době probíhá zkušební provoz a doladění funkcí agendy. Vzhledem k tomu, že některé QR kódy byly poškozené nebo nebylo možné identifikovat nemovitost, kam patří,  a existovaly výpadky v načítání QR kódů (nefungující ruční čtečky, vybitý tablet, nepozornost či chyba obsluhy), přecházejí TS HB v roce 2024 na spolehlivější systém snímání prostřednictvím RFID čipů a vybavením svozových aut zařízením (na vyklápěči), které data z čipu načte. Po přečipování všech sběrných nádob by tento systém měl být přesnější a získaná data opravdu validní. Vzhledem k výše popsané evidenci nádob, je možné se na přechod na nový systém výběru poplatku připravit.


Návrh obecně závazné vyhlášky o místním poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci.

Předmět poplatku, poplatník, plátce
Na rozdíl od současné vyhlášky, kdy poplatníkem je každá osoba přihlášená v Havlíčkově Brodě k pobytu, je podle nové vyhlášky poplatníkem fyzická osoba, která v dané nemovitosti skutečně bydlí. U domů, kde není k pobytu přihlášená žádná osoba, platí poplatek vlastník. To zůstává stejné. Předmětem poplatku je odkládání komunálního odpadu z jednotlivé nemovité věci (rodinného či bytového domu, bytu, stavby pro rodinnou rekreaci). Plátcem poplatku je společenství vlastníků jednotek, pokud pro dům vzniklo, nebo vlastník domu v ostatních případech. Plátce je povinen vybrat poplatek od poplatníků a odvést ho správci poplatku.
Základ poplatku a minimální dílčí základ
Základem poplatku je objednaná kapacita sběrných nádob pro každou nemovitost. Podle jejich objemu a počtu svozů za rok se spočítá celková výše poplatku za rok, kterou pak plátce rozpočítá na všechny osoby, které v nemovitosti skutečně bydlí.
Pokud v domě nebydlí trvale žádná osoba a dům nemá do evidenčního systému nahlášenu žádnou nádobu na odpad, navrhujeme stanovit minimální dílčí základ poplatku ve výši 60 l na osobu a měsíc. Vlastník tedy uhradí určitou minimální částku za rok. Je to z toho důvodu, že vlastníci těchto nemovitostí využívají systém odpadového hospodářství města, i když nepřistavují pravidelně ke svozu vlastní popelnici. Např. většina z nich z přišla pro odpadové karty – vozí tedy odpad (objemný, dřevo, sklo, plasty  apod.) na sběrný dvůr, posečou zahradu a trávu odvezou do kontejneru na bioodpad apod. Z tohoto důvodu by měli vypočítaný minimální základ za rok uhradit.
V současné době mají občané u domu libovolné množství sběrných nádob, počet není ničím omezen. Je logické, že ve chvíli, kdy budou platit za objednanou kapacitu sběrných nádob, dojde k automatickému snížení této kapacity v případech, kdy není plně využívaná (sníží počet sběrných nádob, koupí si menší popelnici apod.). Z tohoto důvodu jsme dohodli s TS HB, že poskytnou občanům možnost nakoupit si u nich v případě zájmu sběrné nádoby o menším objemu - 60 l či 80 l, které by byly vhodné zejména pro jedno či dvoučlenné domácnosti. V roce 2024 by město mělo dokončit distribuci nádob o objemu 240 l na papír a plast, která probíhá zdarma formou výpůjčky a následného darování do všech domácností (jedná se hlavně o rodinné domy, u bytových domů na sídlištích jsou kontejnery na tříděný odpad). Pečlivým tříděním odpadu a využitím těchto nádob (D2D), které má občan přímo u domu mohou občané – poplatníci  snížit objem SKO produkovaného v dané nemovitosti. Tímto postupem dosáhne nižší platby za místní poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci.
Sazba poplatku  
Sazbu poplatku navrhujeme ve výši 0,65 Kč za litr.
Propočet platby za sběrnou nádobu a rok dle sazby a velikosti sběrné nádoby je uveden v příloze č. 6.
Minimální dílčí základ poplatku – cena za kalendářní rok je uveden v příloze č. 6.

Výše navrhované sazby vychází z předpokládaného množství objednané kapacity sběrných nádob a s ohledem na předpokládaný vývoj cen za sběr, svoz, třídění, odstraňování a ukládání odpadu v roce 2025, případně následujících.
Podklady k výpočtu sazby jsou uvedeny v samostatné příloze č.1.

Podklad  s rozborem nákladů a výnosů na sběr a svoz odpadů od občanů za r. 2023TS HB je v samostatné příloze 4. Výsledná hodnota nákladů očištěných o výnosy je 40,2 mil. Kč za r. 2023 za TS HB. Nákladem města je poplatek za uložení odpadů od občanů, který v r. 2023 činil 9,5 mil. Kč. Celkové náklady konsolidovaného celku město Havlíčkův Brod (město+TSHB) včetně poplatku za uložení odpadů od občanů za rok 2023 atakují hodnotu 50 mil. Kč.

Porovnání sazeb a minimálního dílčího základu v jiných městech, které mají nový systém placení za KO zaveden a seznam obcí s novým poplatkem za KO je uveden v samostatných přílohách č. 2. a  3.
.
Splatnost poplatku:
U nového poplatku je třeba počítat s tím, že během roku se může změnit majitel nemovitosti, tedy plátce, může docházet ke změnám v počtu a kapacitě nádob, může se změnit frekvence svozu v dané lokalitě, svoz bude probíhat jen část roku apod. Z těchto důvodů je nezbytné konečnou částku poplatku vyúčtovat až po uplynutí kalendářního roku. Splatnost poplatku v případě jednorázové platby tedy musí být až po uplynutí kalendářního roku, což v prvním roce po zavedení poplatku by vyvolalo úplný výpadek plateb. V případě více splátek zákon umožňuje nastavit splatnost i během poplatkového roku. Z toho důvodu je v návrhu vyhlášky stanovena pololetní splatnost, a to do 30.9. kalendářního roku za 1. pololetí a do 31.3. následujícího roku za 2. pololetí. Dle našeho názoru je systém dvou splátek výhodnější i pro občany, neboť si platbu mohou rozložit na dvě části.

Osvobození

Vzhledem k tomu, že plátce poplatku platí za objednanou kapacitu soustřeďovacích prostředků k dané nemovitosti, není možné, a metodika to ani nedoporučuje,  poskytovat individuální slevy na poplatku u  občana (poplatek je vázán k  nemovitosti, ne k jednotlivci).

Použití nového poplatku u jiných obcí v ČR:
Ve Sbírce právních předpisů obcí je evidováno celkem 1641 obcí, které mají zaveden místní poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci. V drtivé většině se jedná o malé obce. V kraji Vysočina to je pouze 32 obcí a opět s velmi malým počtem obyvatel, žádné větší město.  Z větších měst mají tento poplatek zavedena města: Praha, Plzeň, Karlovy Vary, Jablonec n. Nisou, Bohumín, Louny. Pro informaci uvádíme v příloze č. 3 sazby, minimální dílčí základ a data splatnosti poplatku z vyhlášek asi 15 větších měst  a v příloze č. 4 počty obcí v jednotlivých krajích s tímto typem poplatku + obce v kraji Vysočina.

Dopad změny na občany
Rodinné domy či byty v jiných stavbách
Rodinné domy či byty v jiných stavbách – při sazbě 0,65 Kč za litr
1) Domácnost 2 dospělí + 2 děti do 18 let:
rok 2024 – 2 520 Kč
rok 2025 – popelnice 110 l/120 l -  1859 Kč / 2028 Kč, velká popelnice 240 l – 4056 Kč
2) Domácnost 2 dospělí +  2 děti nad 18 let:
rok 2024 – 3 360 Kč
rok 2025 – popelnice 110 l/120 l -  1859 Kč / 2028 Kč, velká popelnice 240 l – 4056 Kč  
3) Domácnost – pouze 2 dospělí:
rok 2024 – 1 680 Kč
rok 2025 – popelnice 80 l / 110 l / 120 l – 1352 Kč / 1859 Kč / 2028 Kč
4) Domácnost – 2 dospělí + 2 senioři nad 70 let:
rok 2024 – 3 024 Kč
rok 2025 –  popelnice 110 l /120 l – 1859 Kč / 2028 Kč, velká popelnice 240 l – 4056 Kč
5) Domácnost – 2 dospělí + 1 dítě do 18 let + 1 dítě nad 18 let + 1 senior nad 70 let:
rok 2024 – 3 612 Kč
rok 2025 – popelnice 120 l -  2028 Kč, velká popelnice 240 l – 4056 Kč
6) Domácnost – 1 osoba nad 70 let/ 2 osoby nad 70 let
rok 2024 – 672 Kč / 1 344 Kč
rok 2025 -  popelnice 60 l / 80 l / 110 l / 120 l – 1014 Kč /1352 Kč/ 1859 Kč /2028 Kč
7) Domácnost bez popelnice:
- minimální základ 60 l za měsíc: 468 Kč

Bytové domy

V bytových domech v roce 2025 by se částka na osobu mohla pohybovat v rozpětí zhruba 700 – 1000 Kč. Přesně tuto částku stanovit nemůžeme, neboť neznáme počet osob, které v bytových domech skutečně bydlí. Kromě toho počet bydlících se během roku často mění.  Ze základních registrů dokážeme zjistit osoby evidované v registru obyvatel k trvalému pobytu a v informačním systému cizinců  osoby evidované k dlouhodobému přechodnému pobytu (u občanů ČR se přechodný pobyt již neeviduje).  Uvedená adresa je však v některých případech pouze evidenční a tyto osoby se na adrese nezdržují. Naopak mnoho osob bydlí v nájmu u soukromých vlastníků bytů či rodinných domů a neexistuje jejich evidence. U obyvatel, kteří jsou hlášeni k trvalému pobytu v bytových domech, se v registru obyvatel neeviduje ani číslo bytu, ve kterém osoba bydlí, pouze adresa domu. Ekonomický odbor jako správce místního poplatku „za komunální odpad“ tedy výše uvedenými údaji nedisponuje a nemůže je ani zjistit, neboť v registrech nejsou evidované.
Vzhledem ke struktuře nového poplatku není nutné, abychom přesný počet obyvatel domu znali, neboť jeho vlastník domu, bytové družstvo či společenství vlastníků si musí určit optimální počet nádob tak, aby jejich kapacita odpovídala objemu SKO produkovaného v dané nemovitosti.
V příloze č. 5 je uvedena tabulka s několika příklady vypočítané částky poplatku na osobu v bytovém domě. Čísla byla použita  – jak je výše uvedeno – jen z registrovaných pobytů osob, proto je výpočet pouze orientační.

Výnos poplatku

Předpis poplatku na rok 2023 činil 17 514 219 Kč. Příjem na místním poplatku za rok 2023 činil celkem 17 457 413,61 Kč, z toho 16 464 921,61 Kč od občanů s trvalým pobytem a cizinců s přechodným pobytem a  992 492 Kč od vlastníků staveb k rodinné rekreaci a rodinných domů a bytů, ve kterých není přihlášena k pobytu žádná fyzická osoba. V celkové částce jsou zahrnuty vymožené částky na poplatku za předchozí roky v celkové výši  622 488,26 Kč.
Pro rok 2025 je sazba nastavena tak, aby se předpokládaný příjem pohyboval kolem 20 mil. Kč (odhadováno z kapacity svážené v roce 2023).  


STANOVISKA DOTČENÝCH ODBORŮ MĚÚ, VÝBORŮ A OSADNÍCH VÝBORŮ

DOPAD DO ROZPOČTU MĚSTA (odhad)

příjmy z místního poplatku za KO = 18,5 - 19,0 mil. Kč/rok

DOPAD NA DAŇ Z PŘIDANÉ HODNOTY
(Zakládá povinnost odvést daň, v jaké sazbě a v jakém období? Umožňuje uplatnit odpočet, v jaké sazbě?)
Projednáno  Vedení města, Rada města
S výsledkem 
Zveřejněno 
Nedigitální přílohy 
Omezený přístup 
k přílohám 
ne
Stav  schválen pro jednání
Skupina  Podklady starosty - Zbyněk Stejskal
Digitální příloha
Název přílohy  Obecně záv. vyhl. města H. Brod o místním poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci
Soubor s přílohou  priloha82212_priloha82212_Návrh OZV KO 2025.docx
Velikost  82 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Příloha č. 1 - Postup a odůvodnění návrhu sazby poplatku
Soubor s přílohou  priloha82213_Příloha č 1 - výpočet sazby.docx
Velikost  46 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Příloha č. 3 - Průzkum zavádění poplatku za kom.odpad z nemovité věci v jiných obcích
Soubor s přílohou  priloha82214_Příloha č 3 - Sazby jiná města.pdf
Velikost  549 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Příloha č. 5 - Propočet finančních dopadů poplatku na vlastníky bytových domů
Soubor s přílohou  priloha82215_Příloha č 5 - cena na osobu v bytovém domě.pdf
Velikost  541 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Příloha č. 6 - Propočet platby za sběrnou nádobu a rok dle sazby a velikosti sběrné nádoby
Soubor s přílohou  priloha82418_Příloha č 6.docx
Velikost  45 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Příloha č. 4 - náklady na sběr a svoz odpadů od občanů za r. 2023 - evidence TS HB
Soubor s přílohou  priloha82419_Příloha č. 4 Odpady HLČ 2023 - náklady TS HB.pdf
Velikost  822 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Příloha č. 2 - Seznam obcí s poplatkem za odkládání KO z nemovité věci
Soubor s přílohou  priloha82421_Příloha č 2 - seznam obcí s poplatkem za odkládání KO z nemovité věci.docx
Velikost  44 kB
Návrh usnesení
Nadpis  Obecně závazná vyhláška města Havlíčkův Brod o místním poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci
Usnesení  Zastupitelstvo města Havlíčkův Brod podle podkladové přílohy č. 82212 projednalo a vydává s účinností od 1.1.2025  Obecně závaznou vyhlášku města Havlíčkův Brod o místním poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci.
Odbor  Ekonomický odbor Odpovídá  Jukl Termín  1.1.2025